Kategoria Blogi

Aamulla aikaisin lähdimme bussilla koko päivän retkelle. Päämääränämme oli Hyväntoivonniemi, Cape Point ja pingviinit. Eiliseen tapaan oppaanamme toimi ansiokkaasti Jessy ja erinomainen tulkkaus oli omasta takaa. Bussi kuljetti meidät pitkin Sea Pointin rantabulevardia, joka on kapkaupunkilaisten yhteinen ”takapiha” leikkipuistoineen, uimaloineen ja ulkoilumahdollisuuksineen. Ajoimme läpi Cliftonin, joka on Etelä-Afrikan kalleimpia asuinalueita ja saavuimme Camps Bay beachille, joka on suosittu lomakohde. Etelä-Afrikassa ranta-alueet ovat yleensä suojeltuja, eikä niiden läheisyyteen saa rakentaa. Tämä on poikkeuksellinen alue ravintoloineen ja palveluineen.

Hout Bayn alueella näimme townshipin, joka on alunperin rakennettu 3000 ihmisille, mutta jossa asuu nykyään 30 000 ihmistä. Chapmans Peakin kohdalla kapea tie kulkee jyrkkien kallioiden vieressä, ja bussilla sitä saa ajaa vain toiseen suuntaan. Kallioilla on turvaverkkoja estämässä kivien putoamista tielle. Noordhoekin alueella näimme osan 8 kilometrin pituisesta hiekkarannasta, joka on erityisesti surffareiden suosiossa. Alueella työskentelee ihmisiä, jotka varoittavat ihmisiä haista. Jos tarkkailijat näkevät haiden lähestyvän, he nostavat lipun varoitukseksi uimareille ja surffareille.

Ennen Pöytävuoren kansallispuistoon (Table Mountain National Park) saapumista ohitimme vielä strutsitilan. Hyväntoivonniemellä tuuli niin, että tukka meinasi lähteä. Hienoja maisemia ihastelimme koko porukalla. Aurinkolasit suolaveden sumentamina muistimme varoa paviaaneja, jotka ovat luonnonpuiston alueella muodostuneet ongelmaksi. Paviaanit ovat aggressiivisia ja niiden ruokkiminen on sakon uhalla kielletty. Paviaaneilla on isommat hampaat kuin leijonilla, ja ne vievät kassit ja eväät heti mahdollisuuden tullen. Luonnonpuisto on suosittu retkeily- ja vaelluskohde. Paviaanien lisäksi eläimistöön kuuluu seeproja, strutseja ja antilooppeja. Luonnonpuiston kasvillisuus on runsasta, ja kasvilajeja on neliökilometrin alueella eniten maailmassa.

Hyväntoivonniemeltä jatkoimme Cape Pointille, joka on Afrikan lounaisin kärki. Cape Pointin huipulle pääsee pienellä junalla, mutta suurin osa seurueesta kulki ainakin toiseen suuntaan kävellen. Satoja portaita, erittäin jyrkkää reittiä pitkin, mutta kyllä kannatti. Maisemat olivat huikean hienot. Lounasta söimme Two Oceans-ravintolassa. Lounaan jälkeen ajoimme Boulders beachille katsomaan pingviinejä ja uimaan. Kova tuuli lennätti hiekkaa, mutta se ei tahtia haitannut. Pingviinit saivat uusia ihailijoita ja hiekkaa huuhdottiin iholta Intian valtameren rantavedessä uiden.

Seuraavassa 9-vuotiaan matkalaisen ajatuksia tähänastisesta, pingviineistäkin…

”Oli mukavaa tulla tänne Etelä-Afrikkaan, koska täällä on hienot maisemat ja on mukavaa olla täällä näkemässä mistä on kotoisin. Täällä on mukavaa olla yhdessä hyvässä ryhmässä, ja olen saanut todella paljon uusia ystäviä. Ja muutenkin on ollut todella hauskaa. Tuntuu erityisen mukavalta, että ketään ei kiinnosta yhtään, että olemme tummaihoisia, koska kaikki muutkin ovat suurimmaksi osaksi tummaihoisia. Kun ollaan oltu täällä yhdeksän päivää jo, niin juuri sinä päivänä nähtiin paljon pingviinejä. Pingviinit olivat söpöjä ja siellä oli ihanaa, koska ne ääntelevät hassusti ja monet naaraat munivat. Pingviinejä oli hirveän paljon. Kahdeksantena päivänä oltiin akvaariossa (Two Oceans Aquarium) ja siellä sai kosketella kaikenlaisia ällöttäviä ja kivoja merikasveja ja koralliriuttaa. Se joka nyt lukee tätä blogia, niin suosittelisin, että jos on adoptoitu Etelä-Afrikasta, niin kannattaa osallistua juurimatkalle.”