Koulun aloittaminen on tärkeä vaihe adoptiolapsen elämässä. Adoptioperheet toivovat usein opettajilta ymmärrystä esimerkiksi kielen kehityksestä, oppimisvaikeuksista, rasismiin puuttumisesta ja kiintymyssuhdehäiriöisen lapsen sopeutumisesta.
Osa adoptoiduista kehittyy, kuten ikätoverinsa. Osalla adoptoiduista on traumatausta, haasteita tunteiden säätelyssä tai oppimisvaikeuksia.
Miten hylkäämiskokemus näyttäytyy arjessa, on hyvin yksilöllistä. Samat asiat eivät toimi kaikissa perheissä.
Turvalliseen koulun aloitukseen kannattaa panostaa
Adoptiovanhempi on opettajan kumppani
7 teesiä opettajalle
Tukea työhön
- Teesit opettajalle (tulostettava pdf)
- Kouluopas: Koulun aloitus (pdf)
- Adoptiolapsi koulutiellä – Kuinka tuen adoptoitua koulussa?
Adoptioluennot opettajille
Adoptioluennot opettajille on kolmiosainen luentosarja adoptiosta peruskoulun opettajille. Luentosarja soveltuu myös muille, jotka hyötyvät adoptiotietoudesta.
Videoidussa luentosarjassa luennoitsijana toimii Sanna Mäkipää. Mäkipää on terveystieteiden maisteri (TtM), kouluttaja, työnohjaaja STOry ja Brain-Based Coach.
Luentosarja on valmistettu yhteistyössä Yhteiset Lapsemme ry:n, Interpedian, Pelastakaa Lapset ry:n ja Helsingin kaupungin adoptiotyöryhmän kanssa.
1. Miksi kiintymyssuhteet ovat niin tärkeitä?
2. Adoptoitu lapsi ja nuori koulussa
3. Identiteetti, erilaisuus ja rasismi
Adoptioperheiden tuottamat kouluoppaat
Olemme tuottaneet kaksi tiivistä pakettia kodin ja koulun yhteistyöhön adoptioon ja oppimiseen liittyvistä aiheista. Molemmat löytyvät vapaasti pdf-tiedostoina alta. Vuoden 2020 Kouluopastamme voi tilata myös painettuna verkkokaupastamme.
Poimintoja sisällöstä:
- Miten adoptio näkyy luokkahuoneessa?
- Apua itsesäätelyyn
- Kouluterveyskyselyn satoa
- Kouluvahvuudet esiin
- Kieli solmussa
- Kouluruokailun näkymätön merkitys
- Luokkahuone vai oppimistori?
- Tarkkaavaisuushäiriö vai traumaoireilua?
- Ihana, kamala yläkoulu
- Adoptoidun ajatuksia: Ranskan kulttuurin tuntijaksi
Poimintoja sisällöstä:
- Tutkimus: Oppimisvaikeudet yhteydessä reaktiivisen kiintymyssuhdehäiriön (RAD) oireisiin
- Kahden kulttuurin koululaiset
- Tärkeintä on motivaation sytyttäminen
- Mitä monikulttuurisuuskasvatus on?
- Ennakkoluulottomasti ammattiin
- Vähintään puoli vuotta työssäoppimista
- Vanhempi tuntee lapsensa parhaiten
- Adoptivbarns skolsituation
Miten adoptiotausta voi vaikuttaa oppimiseen?
Ulkomailta Suomeen adoptoitujen lasten reaktiivisen kiintymyssuhdehäiriön oireiden yhteyttä oppimisvaikeuksiin tutkittiin osana FINADO-tutkimusta.
Lapset, joilla kiintymyssuhdehäiriöön viittaavia oireita oli paljon tai joiden oireet olivat pysyviä, kohtasivat muita todennäköisemmin oppimisvaikeuksia ja varsinkin vakavia oppimisvaikeuksia.
Tämä saattaa selittää kansainväliseen adoptioon liitettyjä oppimisvaikeuksia.
Kiintymyssuhdehäiriö vai ADHD?
Adoptio on lapsen kehityksen kannalta askel parempaan. Lapsen menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta aikainen tunnistaminen ja ohjaaminen avun ja tuen piiriin auttavat.
Lapsen katkonainen kiintymyssuhdehistoria ja hylkäämisen aiheuttama traumatausta saattavat joskus näkyä turhautumisena, kiukutteluna tai keskittymiskyvyn puutteena.
Kiintymyssuhdehäiriö sekoitetaan helposti ADHD:hen, vaikka kyse onkin aivan muusta.
Kiintymystrauman vuoksi lapselta ei voi vaatia liian varhain itsenäistä toimintaa, etenkään vieraassa ympäristössä ja vieraiden ihmisten parissa.
Kiusaamisen syynä puutteelliset sosiaaliset taidot
Hanna Raaskan johtama tutkimusryhmä tutki 9–15-vuotiaiden kansainvälisesti adoptoitujen lasten kiusaamiskokemuksia lasten itsensä raportoimana.
FINADO-tutkimuksen mukaan 3.- ja 4.-luokkalaiset adoptoidut olivat kokeneet enemmän koulukiusaamista kuin samanikäiset perheeseen syntyneet lapset.
Muissa ikäryhmissä merkittävää eroa kiusaamiskokemusten määrässä ei ollut.
Kiusatuksi tulemisen taustalla eivät olleet lapsen oppimisvaikeudet, kielelliset pulmat tai kantaväestöstä poikkeava ulkonäkö.
Kiusaamiskokemukset olivat yhteydessä lapsen kyselyhetkellä ilmenevään sosiaaliseen taidottomuuteen ja adoption jälkeisiin reaktiivisen kiintymyssuhdehäiriön oireisiin.
Lapsi tarvitsee aikuisen tukea sosiaalisten taitojen harjoittelemiseen.