Blogi

• Artikkelit (265)
  • Adoptio-odottajille (67)
  • Adoptiovanhemmille (38)
  • Kotimaan adoptio-odotus (31)
  • Kansainvälinen adoptio-odotus (29)
  • Adoptoiduille (15)
  • Ammattilaisille (7)

Yhdessä ja erikseen

Maija odottaa ensimmäistä lastaan, joka adoptoidaan kotimaasta.

Tämän kirjoituksen tulisi koskea parisuhdetta. Aihe on tähänastisista vaikein, sillä se koskettaa jokaista muutakin aluetta elämässäni, välillisesti silloinkin, kun kerron vaikka vain omista harrastuksistani. Ehkä tämän tekstin voikin ottaa tutustumisretkenä omaan itseensä ja parisuhteeseensa.
Adoptio-odottajille Artikkelit Kotimaan adoptio-odotus

Arki antaa, arki ottaa – rakkaus voittaa

Toisen lapsen kansainvälisestä adoptiosta kirjoittava Sami

“Amor vincit omnia”, rakkaus voittaa kaiken. Suosittu sitaatti monessa yhteydessä viljeltäväksi. Mutta onko se näin, että se todellakin voittaa kaiken, aina ja kaikissa tilanteissa? Minä en ole oikea henkilö antamaan tyhjentävää vastausta, mutta näkemyksiä voin toki jakaa.
Adoptio-odottajille Artikkelit Kansainvälinen adoptio-odotus

Maailman lapset – Niños del mundo

Toisen lapsen kansainvälisestä adoptio-odotuksesta kirjoittava Sami

Tämän numeron teemana on vaatimattomasti maailma. Viitekehys on ainakin riittävän laaja tämänkertaisen kirjoituksen ideointiin. Adoptiovanhempana ja toisen lapsen odottajana lienee luontevinta pohdiskella teemaa – kenenkäs muun kuin – lapsen kautta.
Adoptio-odottajille Artikkelit Kansainvälinen adoptio-odotus

Odottajana maailmalla

Maija odottaa ensimmäistä lastaan, joka adoptoidaan kotimaasta.

Nuorena mietin, onko maailma sellainen, jossa haluaisin omien lapsieni elävän. Eniten mietin sitä, onko täällä tarpeeksi turvallista. En tullut tuolloin varsinaisesti mihinkään lopputulokseen, mutta kuten tästä adoptioprosessistamme voi päätellä, olemme päättäneet maailman riittävän lapsillemme sellaisena kuin se on. Vaikka epävakaisuus on ehkä lisääntynyt, uskon elämämme olevan riittävän vakaata lapsiperheelle. Toisaalta, vaikka juuri arvelin epävakaisuuden lisääntyneen, niin onko asia kuitenkaan näin? Ehkä tätä nykymenoa vain katsoo aikuisen silmillä toisin kuin lapsena ja nuorena.
Adoptio-odottajille Artikkelit Kotimaan adoptio-odotus

Oikeutettu muttei tasa-arvoinen

Veera Adolfsen

Samaa sukupuolta olevat suomalaiset avioparit voivat nyt mennä adoptioneuvontaan ja adoptoida muutenkin kuin perheen sisäisesti – ainakin periaatteessa.
Adoptiovanhemmille Artikkelit

”Tämä se on, minun Afrikka”

Matkasimme joulukuun lopussa 11 perheen ja lähes 40 henkilön kanssa Etelä-Afrikkaan lastemme juurille. Tapahtumarikasta matkaa seurattiin tässä blogissa. Koulujen alettua perheet, jotka tuntuivat matkan jälkeen …

Katse kohti 20-vuotisjuhlavuotta

Tärkeitä saavutuksia, lämpimiä muistoja ja tietenkin oman identiteetin etsimistä – niitä kaikkia kuuluu pian kaksikymppisen yhdistyksen elinkaareen. Juhlavuoden 2017 aikana tullaan muistelemaan suomalaisen adoption ja …

Matkalla juurille, päivä 10 – Robben Island ja valaita aalloilla

Torstai on toivoa täynnä ja tiedossa vapaavalintaista ohjelmaa. Osa suuntasi ostoksille, toiset rantaan, kolmannet kiipesivät Pöytävuorelle ja me, kolme perhettä, suuntasimme kohtuullisesta tuulesta huolimatta toiveikkaina …

Matkalla juurille, päivä 9 – Hyväntoivonniemi, Cape of Good Hope

Aamulla aikaisin lähdimme bussilla koko päivän retkelle. Päämääränämme oli Hyväntoivonniemi, Cape Point ja pingviinit. Eiliseen tapaan oppaanamme toimi ansiokkaasti Jessy ja erinomainen tulkkaus oli omasta …

Kovaa tuulta Kapkaupungissa!

Reilu viikko yhteistä taivalta takana ja vielä muutama yö edessä. Nyt Johannesburgin sydämiä ja mieliä liikuttaneet vierailut lasten elämien alkulähteille, Pilanesbergin helteiset ja “möykkyiset” safarit …

Vesileikkejä ja virtahepoja

Uudenvuodenaattoillallinen oli hieno altaan reunalla. Söin siellä muun muassa kuduantiloopin lihaa. Aloitimme uuden vuoden yöuinnilla uima-altaassa mutta koska pidimme liikaa melua, meidät ajettiin sieltä pois. …

Matkalla juurille – Pilanesberg

Uudenvuoden aattoaamuna jätimme hyvästit Johannesburgille ja suuntasimme kohti uusia seikkailuja. Bussi nouti meidät hotellilta ja lähdimme matkalaukkuinemme kohti Pilanesbergin kansallispuistoa, missä tulisimme viettämään seuraavat pari …

Ethembeni, Suomen suurlähetystö ja ravintola Moyo

Aamu alkoi kauan odotetulla Ethembenin lastenkotivierailulla. Hotellista lähti kolme jännittynyttä perhettä – mitä meitä odottaa ja miten pojat suhtautuvat näkemäänsä. Pojilla ehkä toiset mietteet. Ethembeniin …

Matkalla juurille, päivä 3

Kiara 11v.

Tänään olimme katsomassa Princess Alice -lastenkotia, josta minut adoptoitiin. Siellä oli paljon pikkulapsia. Kaikki halusivat syliin. Nuorimmat lapsista olivat kaksikuisia vauvoja. Paikka oli hieno. En …

Matkalla juurille, päivä 2

Kaksi perhettä lähti pitkien yöunien ja maittavan aamiaisen jälkeen lastenkotikäynnille Othandwenin lastenkotiin. Ilmassa oli jännitystä ja erityisesti äideillä tunteita laidasta laitaan. Tuttu sosiaalityöntekijä Roshen oli …

Matkalla juurille

Vuosi sitten heitin ilmoille idean yhteisestä juurimatkasta Etelä-Afrikka adoptioperheille, olihan meitä jo iso joukko. Yhdessä olisi mukava matkata lasten synnyinseuduille, ja vertaistukea löytyisi samalla niin …