Adoptioperheet ry:n hallitus

Vuoden 2024 hallitus valittiin syyskokouksessa 12.12.2023. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Pauliina Pulkkinen (Helsinki) kaudelle 2024-2025.
Hallituksen jäseniksi kaudelle 2024-2025 valittiin Joonas Lyytinen (Helsinki), Paula Montell (Helsinki), Laura Paloposki (Espoo) ja Jaakko Rautavaara (Helsinki). Hallitukseen vuodeksi 2024 valittiin Tiina Kröger (uusi, Hämeenlinna), Aili Mikola (Helsinki), Seija Mononen (Helsinki), Piia Vanhatalo (Helsinki)  ja Leena Virtanen (Helsinki).

• Pauliina Pulkkinen
    Pauliina Pulkkinen puheenjohtaja

Ammatti: viestintä- ja yhteistyöjohtaja

Adoptio: Minulla on kaksi lasta Etelä-Afrikasta.

”Adoptioperheiden tasa-arvoinen kohtelu on tärkeää, onpa kyseessä sitten vanhempainvapaat, vakuutukset, perustuslaki ja presidentin syntyperä tai mahdollisuus saada lapsen erityisyyden vaativaa apua. Haluan myös, että adoptiosta tulee Suomessakin osa lastensuojelua.

• Tiina Kröger
    Tiina Kröger Hallituksen jäsen

Ammatti: eläkkeellä

Adoptio: Kotimaan adoptoitu

”Minulle tärkeää on adoptoitujen vertaistoiminta ja tukeminen. Erityisesti meillä vähän vanhemmilla adoptoiduilla ei ole nuoruudessamme ollut mahdollisuutta vertaistukeen, ja adoptioon on liittynyt paljon vaiettuja salaisuuksia. Sen vuoksi vertaistuki ja neuvonta nyt aikuisena on sitäkin tärkeämpää. Vuorovaikutus toisten samankaltaisia asioita kokeneiden kanssa auttaa ymmärtämään ja jäsentämään omassa mielessä pyöriviä ajatuksia.”

• Joonas Lyytinen
    Joonas Lyytinen Hallituksen jäsen

Ammatti: liiketoiminnan kehitysjohtaja

Adoptio: Etelä-Afrikasta adoptoitujen esiteinin ja teinin isä.

Minulla on työn kautta kokemusta teknologian hyödyntämisestä myös kolmannen sektorin toiminnoissa. Poliittisesta toiminnasta suhdeverkostoja sekä kokemusta yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, ja harrastuspuolelta järjestötoiminnan kehittämisestä ja organisoinnista.”

• Aili Mikola
    Aili Mikola Hallituksen jäsen

Ammatti: ylioppilas

Adoptio: Kansainvälisesti adoptoitu

”Kansainvälisesti adoptoitujen seurassa kasvaneena vertaistuen tärkeys, adoptioperheiden elämä ja nuorten erityistarpeet ovat tulleet minulle tutuiksi. Olisi hyvä, että adoptiosta käytävässä keskustelussa otettaisiin yhä paremmin huomioon adoptioon liittyvien kokemusten monipuolisuus ja ainutlaatuisuus.”

• Seija Mononen
    Seija Mononen Hallituksen jäsen

Ammatti: päällikkö, projektivienti ja asiakaspalvelu

Adoptio: Minulla on kolme Etelä-Afrikasta adoptoitua kouluikäistä lasta.

”Erityistarpeisten adoptiolasten ja -nuorten haasteet ovat tulleet tutuiksi omalla adoptiopolulla. Palvelujärjestelmän pirstaleisuus on monessa kunnassa ongelma ja palvelujen saatavuudessa ja ammattilaisten adoptio-osaamisessa on puutteita. Yhdessä saamme äänemme paremmin kuuluviin.”

• Paula Montell
    Paula Montell Hallituksen jäsen

Ammatti: Vakuutusalan asiantuntijatehtävät

Adoptio: Olen tarhaikäisen, alle kaksivuotiaana Thaimaasta adoptoidun pojan äiti.

”Minulle ja perheelleni vertaistuki on tärkeä ja innostava voimavara, ja olen itsekin toiminut odottajien ryhmän vetäjänä. Toivon pystyväni vaikuttamaan myös adoptioperheiden tasavertaiseen kohteluun adoption ensimmäisinä kuukausina/vuosina, jolloin adoptiota ei vielä ole vahvistettu.”

• Laura Paloposki
    Laura Paloposki Hallituksen jäsen

Ammatti: yrittäjä ja liikkeenjohdon konsultti

Adoptio: Kahden kotimaasta adoptoidun lapsen äiti, onnellinen ihminen.

”On upeaa nähdä, kuinka yhdistyksemme pystyy vaikuttamaan!
    Hallituksen jäsenenä, lehtiryhmäläisenä, erilaisissa tapahtumissa ja verkkovapaaehtoisena toimiessa voin vaikuttaa siihen, miten vanhemmat selviävät entistä paremmin, tai miten perhevapaauudistus huomioisi adoptioperheitä entistä tasaveroisemmin.”

• Jaakko Rautavaara
    Jaakko Rautavaara Hallituksen jäsen

Ammatti: Toiminnanjohtaja

Adoptio: Kotimaan adoptoitu

”Minun sydäntä lähellä on adoptoitujen yhteisöjen kehittäminen ja heidän identiteetin rakentumisen tukeminen. Me käymme jatkuvaa vuoropuhelua ympäristömme ja erilaisten yhteisöjen kanssa ja rakennamme omaa identiteettiämme näiden viestien perusteella. Meille kaikille on tärkeää löytää toisia, joilla on samanlaisia kokemuksia elämässä ja joiden seurassa tulee ymmärretyksi. Lasten ja nuorten sekä heidän perheiden tukeminen on tuttua myös työni kautta nuorisopalveluissa. Olen työskennellyt viimeiset 20 vuotta vapaa-ajan, koulun, sosiaalityön ja terveydenhuollon rajapinnassa Helsingin kaupungilla.”

• Piia Vanhatalo
    Piia Vanhatalo Hallituksen jäsen

Ammatti: erityissuunnittelija

Adoptio: Olen tullut äidiksi vuonna 2004 Kiinassa. Tuolloin perheeseemme liittyi silloinen vauhdikas 3-vuotias, joka nyt on fiksu, maailmasta kiinnostunut ja vauhdikkaana säilynyt alakoululainen.

”Henkilökohtaisesti adoptio on minulle lapsiperheeksi tulemista. Adoptio on kuitenkin myös lastensuojelullinen toimenpide, jossa lapsen edun tulee toteutua. Toivon, että myös Suomessa adoption mahdollisuus voitaisiin kartoittaa lastensuojelussa aina, kun se olisi lapsen edun mukaista. Varhaisen vuorovaikutuksen puutteista johtuvat erityistarpeet lastensuojelutaustaisilla ja adoptiolapsilla ovat minulle tuttuja. Tunnen myös lasten ja perheiden palveluita, ja olen kiinnostunut adoptiolasten ja heidän perheidensä haasteiden ja voimavarojen tunnistamisesta palveluverkossamme.”

• Leena Virtanen
    Leena Virtanen Hallituksen jäsen

Ammatti: vapaa toimittaja

Adoptio: Kiinasta adoptoidun tytön (s. 2000) yh-äiti, Pikku Xing -kirjojen kirjoittaja

”Olen osallistunut Adoptioperheet-lehden tekemiseen ja hallituksessa viestinnän suunnitteluun. Innokas somettaja. Nuorten adoptoitujen asiat ovat sydäntä lähellä.”